Blogger Layouts

HELP ME TO SPREAD ISLAM BECAUSE OF ALLAH / BANTULAH SAYA MENYEBARKAN AGAMA ISLAM KERANA ALLAH

.

mulakan dengan? Bismillah...

mulakan dengan? Bismillah...

Sunday 15 April 2012

Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..


"....... Sesungguhnya Dialah yang Maha Penerima taubat dan Maha Penyayang ."
(Surah Al Baqarah (2) : ayat 54)

"......, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang."
(Surah Al Baqarah (2) : ayat 128).

"....... Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri."
(Surah Al Baqarah (2) : ayat 222).

"....... Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.
(Surah An-Nisa (4) : ayat 64)

"Maka barangsiapa bertaubat (di antara pencuri-pencuri itu) sesudah melakukan kejahatan itu, dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayang.
(Surah Al Maaidah (5) : ayat 39)

"....... Tuhanmu telah menetapkan atas diri-Nya kasih sayang, (yaitu) bahawasanya barangsiapa yang berbuat kejahatan di antara kamu lantaran kejahilan, kemudian ia bertaubat setelah mengerjakannya, dan mengadakan perbaikan, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Surah Al An'aam (6) : ayat 54)

"Tidakkah mereka mengetahui, bahwasanya Allah menerima taubat dari hamba-hambaNya dan menerima zakat, dan bahwasanya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang? ."
(Surah At-Taubah (9) : ayat 104)

"Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu (mengampuni) bagi orang-orang yang mengerjakan kesalahan kerana kebodohannya, kemudian mereka bertaubat setelah itu, dan memperbaiki ( dirinya); sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Surah An-Nahl (16) : ayat 119)

"Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Surah Az-Zumar (39) : ayat 53)

 
"Dan Dialah Yang menerima taubat dari hamba-hamba-Nya dan memaafkan kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa yang kamu kerjakan,"
(Surah Asy-Syuuraa (42) : ayat 25)

 p/s: Kita sebagai manusia yang banyak kelemahan , memang tak akan terlepas dari membuat kesilapan. Sedangkan Saidina Umar Al-Khattab yang mulia pun pernah membuat banyak dosa besar pada zaman lampaunya , zaman sebelum dia memeluk islam. Semua orang mampu menjadi lebih baik. ^_^

0 comments: